Denunciem que no s´estan atenent les reclamacions. Entre 70.000 (SEPE) i 244.000 (SOC) persones encara no han cobrat les prestacions per ERTO

CCOO de Catalunya reclama la màxima agilitat en el pagament de les prestacions

Les dades de persones registrades a l’atur i de l’afiliació a la Seguretat Social publicades el 5 de maig traslladen un escenari de precarietat creixent al mercat de treball. Les declaracions del Departament de Treball, que estima en 244.000 les persones afectades per Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) que no han vist reconeguda la seva prestació, i de 300.000 si s’inclou altra casuística (fixos discontinus, temporals i treball domèstic), contrasten amb el 90% de tramitació de prestacions que facilita el SEPE-Servicio Público de Empleo Estatal (que suposaria que queden entre 70 i 126.000 respectivament). Aquesta incongruència en les dades és de lamentar, especialment quan la prioritat ara són les persones i del que es tracta és de dimensionar la resposta extraordinària que s’ha de donar per garantir que ningú es quedi enrere i pugui cobrar la prestació que li toca.

CCOO de Catalunya vol destacar que en el cas de les prestacions, es tracta de drets inherents al caràcter contributiu de la quota per desocupació, i que aquests reclamen una resposta àgil i amb garanties. Mitjançant el servei d’atenció habilitat i que el dilluns passat varem atendre més de 1.100 persones, ens arriben situacions d’extrema precarietat, amb transferències que no han arribat o tan sols de manera parcial (març, però no abril), o empreses on han cobrat uns treballadors/es i no els altres. Un dèficit important que s’està posant en evidència és la dificultat de fer arribar les reclamacions i conèixer la situació de la tramitació de la demanda per poder gestionar les despeses de la llar amb la deguda anticipació. Recordem en aquest sentit que segons l’EPA, el 2019, un 28,3% de catalans i catalanes no podien fer front a una despesa imprevista de 700 euros, i que un 8,5% arribava amb molta dificultat a final de mes, per un 16,1% que ho feia amb dificultat i un 28,1% amb certa dificultat.

Des de CCOO de Catalunya som conscients de l’immens esforç i dedicació dels treballadors i treballadores públiques i també dels que treballen als serveis d’ocupació. Aquest esforç precisa de mesures extraordinàries per garantir que es tradueixin en la deguda eficiència que ha d’assegurar l’estabilitat de les llars catalanes. En aquest sentit reclamem:

• Un criteri coherent i consensuat de la situació de les prestacions i la necessària transparència a l’hora de compartir-les.

• Mecanismes extraordinaris per l’atenció a les persones demandants en què els serveis públics coordinin els seus recursos per atendre i tramitar amb agilitat les reclamacions.

• L’ampliació i activació immediata del nou conveni anunciat ahir pel Secretari d’Estat d’Ocupació i Economia Social per tal que les reclamacions i tramitacions comportin una transferència immediata.

• La convocatòria d’una comissió conjunta del SEPE, del Servei Públic d'Ocupació de Catalunya (SOC) i dels agents socials, que venim demanant des de fa 6 setmanes i on es comparteixin les dades i es contrasti amb els agents socials l’efectivitat de les mesures que s’estan prenent.

CCOO de Catalunya

06/05/2020