Un estudi de CCOO constata que 7 de cada 10 cambreres de pisos consumeixen fàrmacs de manera habitual per pal·liar el dolor muscular

CCOO presenta a Barcelona i Vilaseca l'estudi i projecte sobre el consum de fàrmacs entre les cambreres de pisos

Llits i matalassos cada vegada més grans, carros molt pesats que han de desplaçar sobre moqueta, una mitjana de 20-25 habitacions per jornada, absència de descansos... Aquestes són les condicions en les quals desenvolupen el seu treball diàriament les cambreres de pisos, un col·lectiu que, per aquestes circumstàncies, presenta un elevat consum de fàrmacs i psicofàrmacs per pal·liar els seus dolors musculars i rebaixar el seu nivell d'ansietat.

Aquestes són algunes de les conclusions que s'han donat a conèixer en les jornades organitzades per CCOO ?La salut laboral de les cambreres de pis?, realitzades el 1d'abril a Barcelona i el 2 en Vilaseca (Tarragona). Durant l'acte s'ha presentat la campanya ?Els teus drets, la millor medicina?, una iniciativa que recull les conclusions de sis grups de discussió i 15 entrevistes en profunditat realitzades en sis ciutats espanyoles entre personal del sector (cambreres de pis, metges del treball, serveis de prevenció, representants sindicals...).

Quant a les formes de consum, la campanya ha revelat que es tracta d'un ?policonsum?, ja que uns medicaments els porten al consum d'uns altres per pal·liar els efectes dels primers. Entre els fàrmacs que més consumeixen destaquen els relaxants musculars, analgèsics o antiinflamatoris per pal·liar el dolor muscular, els ansiolítics per reduir l'estrès i l'ansietat que sofreixen per les altes càrregues de treball, i els protectors gàstrics que, pels efectes secundaris dels anteriors, finalment es veuen obligades a prendre. Els grups de discussió i les entrevistes han revelat també que la majoria dels fàrmacs no són receptats per un professional, sinó que els hi recomanen i els hi proporcionen unes a unes altres.

Aquest tipus de malalties es produeixen pel treball en els departaments de pisos  que es caracteritzen per les males condicions laborals i les altes càrregues de treball. Per tot això, des de CCOO hem defensat els reconeixements de les malalties professionals que recentment s'han aprovat i que valorem positivament, com són la síndrome túnel carpià, bursitis i epicondilitis al col·lectiu de cambreres de pisos. Després dels tràmits oportuns, s'ha modificat  el RD 1299/2006 que regula el quadre de les malalties  professionals  a fi d'incloure al col·lectiu de les cambreres de pis fent esment exprés a les mateixes com a activitat.

CCOO torna a demandar que totes les treballadores, contractades directament per l'hotel o per empreses externes, estiguin dins del conveni d'hostaleria; que es realitzin inspeccions que treguin a la llum les seves veritables condicions laborals; que es doti al col·lectiu d'una Guia Pràctica de Salut Laboral que avaluï adequadament els riscos; que es realitzi un estudi de temps adequat en el repartiment d'habitacions, i que s'engeguin accions preventives sobre els riscos ja identificats (llits amb rodes, material ergonòmic, formació, reconeixements mèdics específics, etc), entre altres propostes.

CCOO Servicios