CCOO té activa la campanya Cos sí, cosa no, contra la cosificació de les dones i la discriminació

La Inspecció de Treball dóna la raó a CCOO per la denuncia interposada contra la cadena Hooters per faltar a la dignitat de les seves treballadores


La Inspecció de Treball conclou que Hooters incorre en una infracció a la "dignitat de les treballadores en el desenvolupament de la seva activitat professional". L'Informe d'Inspecció de Treball confirma la denuncia interposada per CCOO contra l'empresa Hooters de Castelldefels, al resoldre que oferir a les treballadores un vestuari de treball que implica ensenyar gran part del cos i en particular zones especialment íntimes és una falta greu contra el dret de tota persona treballadora "al respecte de la seva intimitat i a la consideració deguda a la seva dignitat" incomplint així l'article 4.2.e) del TRET, Real Decret Legislatiu 1/1995.

CCOO valora molt positiva aquesta resolució perquè afavoreix l'acció sindical per erradicar aquesta pràctica discriminatòria i vexatòria contra les dones treballadores al cosificar-les. Malauradament aquesta pràctica, CCOO denuncia que es dóna en sectors amb atenció directa al públic com són la restauració, l'hostaleria, el comerç, fires i congressos -entre altres-, on el màrqueting de les empreses utilitzen en la relació laboral el cos de les dones, especialment les parts íntimes, com a reclam sexualitzat desproporcionat i injustificat en el desenvolupament de l'activitat professional.

La Federació de Serveis de CCOO de Catalunya va denunciar l'1 de desembre de 2017 a Inspecció de Treball a Hooters perquè investigues les característiques de les condicions laborals de la cadena  davant la seva obertura a Castelldefels. La cadena Hooters, molt coneguda als EUA amb el sobrenom de breastaurant (restaurant de les mamelles) va iniciar la seva activitat a Castelldefels no exempta de polèmica i acusada de tracte sexista a les seves treballadores en les ofertes de treball i en el vestuari de treball. En el transcurs de les actuacions d'investigació de la Inspecció, l'empresa va comunicar que va decidir deixar d'operar sota la marca Hooters i que l'establiment serà substituïda per altre marca de restauració.

CCOO va interposar aquesta denuncia al estar plenament d'acord amb la Declaració del Consell Nacional de les Dones de Catalunya en considerar que la comunicació publicitària de la cadena Hooters en els seus restaurants és sexista, i per tant il·lícita, i que basa la seva estratègia en la reproducció d'estereotips de gènere que utilitza el cos de les dones com a reclam per a la captació dels seus clients.

CCOO de Catalunya té activa la campanya "Cos sí, cosa no"en contra de la cosificació de les dones, precisament per a denunciar i actuar davant de la manca de dignificació de la dona quan se la qualifica en funció de la seva bellesa o de la seva correspondència amb el desig sexual masculí, sense fer referència ni a la seva capacitat racional ni a la seva dignitat humana. Sovint el cos de la dona es mostra i es tracta com un mer objecte que ha de ser explotat i exposat, de vegades, també, juntament amb altres objectes o productes.

CCOO denuncia que els models, com els dels restaurants Hooters, ataquen de forma directa i frontal els drets de les dones - que són drets humans -, i són un mirall vergonyós per la lluita contra la violència masclista i malmeten el model de societat que volem.

CCOO Serveis Catalunya