Integració d'Unnim - BBVA Catalunya

Integració, canvis de jornada i funcions: És el moment de fer-ho bé

La integració d'Unnim durant la propera setmana és un fet molt destacat per al banc i per a les persones que hi treballem. Abordar tots els canvis que implica des del respecte al Conveni, als acords col•lectius i al màxim grau de voluntarietat és l'única manera de fer-ho bé, de que el procés sigui positiu per al banc i també per als seus treballadors i treballadores.

No sembla que, en molts aspectes, l'actitud de l'empresa vagi en aquesta línia. Per això caldrà corregir-la, amb la nostra intervenció com sindicat i amb una conducta assertiva de tota la plantilla, particularment del sector, molt ampli, més afectat pels canvis.

Integració i compensacions

El banc demana a centenars de persones que estiguin disponibles durant tot el cap de setmana del 24 al 26 de maig i que vagin a treballar el diumenge 26 per a realitzar determinades comprovacions.

Acceptant que la integració és un fet excepcional i que requereix d'una dedicació extra, el banc hauria també d'acceptar alguns criteris bàsics.

Primer, que la dedicació extra és voluntària. És fora de lloc assignar al director/a de cada oficina la cobertura del cap de setmana, perquè aquesta assignació rígida xoca amb la voluntarietat.

Segon, que la dedicació extra requereix compensacions. El temps de disponibilitat i el de temps de treball s'han de retribuir. Adjuntem la carta que hem adreçat a RRHH de Catalunya, on presentem la proposta de CCOO: dos dies de llicència per a totes les persones que acceptin estar disponibles el cap de setmana, i una compensació econòmica addicional per l'atenció de situacions especials.

Pretendre que la “compensació” serà tenir en compte el sobreesforç en l'AVE-DOR del 2014 és una broma de mal gust. Perquè ningú pot saber quant cobrarà, o no, d'AVE (en el cas de la gent procedent d'Unnim, en qualsevol cas un AVE retallat). Perquè la “compensació” de, per exemple, un director de CBC nivell 1 pot ser set, vuit o nou vegades més gran que la d'un  director d'oficina nivell 7, havent tots dos realitzat el mateix sobreesforç. Perquè en unes relacions laborals serioses les coses no van així: “tu treballa tot el que jo et demani per sobre de les teves obligacions, i t'ho tindré en compte”. Les i els professionals de banca no som cambrers d'un restaurant de luxe de la Costa Blava esperant la propina d'aristòcrates ociosos.

Si el banc està disposat a acordar mesures de compensació, la integració haurà començat bé. Si no, estarà optant pel conflicte, sindical i potser jurídic (hi ha sentències recents que podrien ser d'aplicació en aquest cas).

Canvis de jornada i funcions

Comprensiblement, l'ampliació de 10 a 14 Zones, de 100 a 159 CBC i la fusió de les dues xarxes d'oficines comporta mobilitat i canvis per a moltes persones. Aquí també cal recordar alguns criteris bàsics.

El primer i principal: l'acceptació de qualsevol jornada que no sigui la continuada és voluntària. No existeix cap obligació d'acceptar una jornada partida per a complir determinades funcions. A més de que la jornada partida implica entre 80 i 90 hores més de treball, segons l'any, que la continuada, exigir-la com a requisit és arbitrari. Perquè una persona que fa una funció treballant de 8 a 15, a partir d'ara ha de fer la mateixa funció partint la jornada?

No ens enganyem: no és una qüestió de necessitats del servei. És la voluntat del banc  d'imposar un model de dedicació quasi exclusiva a l'empresa, bandejant els requeriments de la vida personal i familiar. És la voluntat d'imposar la creença que “un desig del banc és una ordre per mi”. És la voluntat de “facilitar” les prolongacions de jornada, que, si sempre han estat un frau a la Seguretat Social, ara constitueixen un autèntic escarni. Una mica hipòcrita per part del BBVA la campanya d'imatge de “yo soy empleo”, mentre pressiona els seus treballadors per a que facin prolongacions il·legals i fraudulentes.

Hi ha una resposta adequada: “jo accepto fer la funció però no canviaré la jornada”. I si el banc continua considerant la jornada partida una condició sine qua non, tindrà dues feines: buscar un lloc per a la persona que no accepti el canvi de jornada, i buscar una persona per al lloc que ocupava o havia d'ocupar l'anterior.

La mobilitat geogràfica té un límit de 25 Km per als trasllats no voluntaris. Cas de voler matenir l'anterior ubicació com a centre per al radi de mobilitat, disposem d'un model de carta que, en el cas de les persones afiliades, ens encarreguem de tramitar davant RRHH.

Respecte als canvis de funcions, tres recordatoris importants. Un, l'acceptació de poders és voluntària. Dos, per a tenir poders a banca cal tenir com a mínim el Nivell VIII. Tres, el personal del Grup Administratiu (Nivells XI a IX) no ha de realitzar tasques del Grup Técnic (Nivells VIII a I), a no ser que ho accepti voluntàriament; en aquest cas, als 6 mesos ha de passar al Grup Técnic, amb el corresponent nivell retributiu (art. 8 del Conveni).

CCOO apostem per fer bé les coses, respectant el Conveni i els acords, negociant solucions als problemes. Quina és l'aposta del banc?

Seguim treballant, seguirem informant.

Maig de 2013

llegir Comunicat en pdf
llegir la carta a RRHH en pdf

leer Comunicado en pdf