Produït el diumenge, 26 de maig, a Barcelona

CCOO condemna l´accident laboral mortal d´un repartidor de Glovo i l´extrema precarietat amb què realitza la seva feina aquest col·lectiu

En relació a l’accident laboral del diumenge 26 de maig en què va perdre la vida un repartidor de Glovo, CCOO de Catalunya vol expressar el seu condol a la família i amistats del treballador mort, atropellat per un camió al centre de Barcelona.

Aquest no és un accident mortal in missio més, ja que ve produït, molt probablement, per la tornada a mètodes de producció del passat, en aquest cas, basat en l’externalització del servei a través de la figura del fals autònom/a.

Una organització del treball originada en la falta de reconeixement de la relació laboral i el treball “a preu fet” (la persona treballadora només cobra si hi ha comandes i no és qui posa preu al seu servei ni pot decidir en quines condicions el duu a terme) són font de la més absoluta precarietat, que, sens dubte, afavoreix els accidents de treball i danys a la salut.

A més, en la mesura en què Glovo no reconeix la relació laboral amb els repartidors i les repartidores, es produeix una falta d’inversió en la prevenció de riscos laborals i la protecció de la seguretat i salut d’aquestes persones.

CCOO de Serveis ha situat des de fa temps en el centre de la seva acció sindical la denúncia i la lluita contra el model de treball precarizador d’aquestes plataformes digitals, malament anomenades “economia col·laborativa”, obtenint resolucions favorables per part de la Inspecció de Treball, i també a través de la negociació col·lectiva, havent aconseguit incloure als repartidors d’aquestes plataformes en l’Acord Laboral Estatal d’Hostaleria (ALEH) amb una categoria professional.

D’aquesta manera, els repartidors abandonen els “llimbs legals” en el qual es trobaven i passen a ser considerats personal laboral del sector d’hostaleria.

A l’espera de com es desenvoluparà l’aplicació de la Directiva Europea que regula uns drets mínims per a aquests treballadors i treballadores, CCOO de Serveis continuarà treballant perquè la seva categoria professional, el seu salari i les seves funcions siguin regulades segons els convenis sectorials que els corresponguin.

CCOO recorda que defensa la laboralitat dels treballadors i per tant exigeix que no sigui tractat com a un accident de trànsit, sinó un accident de treball, i que la ITSS hi actuï. Des del sindicat denunciem la precarietat que pateix el col·lectiu dels riders, des de la seva gènesi, i demanem la laboralització de les persones, l'aplicació del conveni col·lectiu i el calendari laboral, a la vegada que exigim la vigilància de la salut i la protecció social.

CCOO Serveis Catalunya