Archivado en Comunicats

Nota Informativa de CCOO

Secció Sindical BBVA-Catalunya

Qui segueix, amb o menys atenció, l’actualitat laboral i sindical del BBVA a través de les circulars que tots els Sindicats anem publicant, s’haurà adonat que CCOO ja fa alguns anys que no repliquem ni contestem els fulls de la resta d’organitzacions.

Este artículo se publicó originalmente en BBVA (Sección Sindical BBVA) ,

I no perquè no rebem insults i provocacions de tota mena en aquestes circulars, sinó perquè creiem que la picabaralla sindical no aporta res positiu i que no és precisament això el que la plantilla espera dels seus representants. En aquesta ocasió, però, ens veiem obligats a trencar aquesta norma que ens tenim imposada. El motiu és la insistència de la CGT en les desqualificacions contra els sindicats que fem possibles tant els acords d'empresa com els de Conveni i, especialment, la continua difusió d'insults tavernaris contra CCOO per part de la Confederació de Quadres.

No hem entrat en el terreny de la resposta a les desqualificacions ni quan CGT ha menyspreat de manera sistemàtica i incomprensible qualsevol acord signat per nosaltres. Fins i tot el de jornada i horaris -pel qual tota la plantilla amb jornada continuada lliurem el 50% dels dissabtes a l'hivern i vam guanyar un o dos dies de llicència, segons banc d'origen- va ser tergiversat per a convertir-lo en una excusa més per atacar-nos.

Sobre el Conveni, la CGT titulava el seu comunicat "Quin escàndol de Conveni!". Entenem que davant de la negociació, aquest sindicat hagi aparegut reivindicant augments del 4,5%, clàusules de revisió retroactiva, pagues per recuperar poder adquisitiu d'altres anys, etc., però demanar més no vol dir que sigui possible aconseguir més. La CGT sembla ignorar la realitat del sector (salaris tancats, retribucions variables, contractes en precari...) i l'experiència del darrer Conveni amb una molt baixa participació a les mobilitzacions convocades per tots els sindicats. "Oblidar" tots aquests fets per atacar els altres sindicats no ajuda gaire. Per cert, no signar el Conveni però dir que "gràcies a la nostra presència (la de CGT) … s'ha introduït una clàusula d'actualització que permet revisions salarials" és una mica contradictori, oi?. O sigui, "el Conveni és un escàndol, però les coses bones que té són gràcies a mi, que no l'he signat". Les coses no van així, i la realitat és que el Conveni ha modificat pocs apartats, però tots han estat per guanyar (llicències, vacances, vacances dels Tècnics, permisos no retribuïts, 9 i 5 mensualitats, crèdits vivenda…).

Aquest ha estat tradicionalment el paper de CGT en els darrers anys. Una estratègia sindical, doncs, basada simplement en elevar per damunt dels demés qualsevol reivindicació, per atorgar-se el paper del més avantguardista, el més honest, el més combatiu dels sindicats.

Sabem que a CCOO, com a primer Sindicat al BBVA, a Catalunya i a la resta de l'Estat, ens toca ésser l'objectiu d'aquests comportaments agressius i assumim tot el que representa ésser la primera força sindical.

El cas de Quadres ja són figues d'un altre paner. Un "sindicat" que mai, ni al sector ni al BBVA, no ha convocat una manifestació, no ha assistit a una concentració (ni tant sols a Girona l'any passat quan van acomiadar a un dels "seus" i a on hi vam participar tots els demés sindicats), no ha recollit signatures, no ha participat en una vaga (fins i tot ha estat SEMPRE en contra de les vagues generals, l'última al 2002, convocades unitàriament per TOTS els sindicats), es permet publicar una "valoració" del Conveni que no és més que un recull d'insults i exabruptes. Quadres no negocia el Conveni, perquè els treballadors mai li han donat el 10% de representativitat necessària, però és la segona força al BBVA de Catalunya, i a l'antic BBV era la segona força estatal, després de CCOO. Quins són els seus resultats? Què ha aconseguit, després d'un munt d'anys de demagògia? RES. Diuen representar els Tècnics, cosa que afortunadament és mentida, però si fos certa, com és que molts Tècnics del BBVA han patit increments del seu salari tancat inferiors al 2'5%? Si ho fan tan bé, perquè el sou dels "seus" representats no puja el 3'5%? Quan hi ha hagut millores específiques per als Tècnics (plus transitori per interventors de Nivell VII i VIII, els nous criteris per a vacances,…) o per a tota la plantilla, Tècnics inclosos, qui els ha aconseguit?

El problema és que Quadres no és un sindicat. Fora del BBVA, a Catalunya, només tenen UN DELEGAT en tot el sector bancari. És un col·lectiu que fa de les seves bones relacions amb l'empresa el principal "argument" d'afiliació. I hi ha una cosa que mai no han fet, i probablement mai faran: enfrontar-se amb l'empresa per defensar els treballadors. Per no parlar del concepte obsolet de muntar un "sindicat" de només una part dels treballadors, els Tècnics. Tenint en compte que aquest col·lectiu representa actualment el 75% dels treballadors del banc, i que agrupa des dels caps de Territorial fins els gestors Nivell VIII, algú pot pensar que un sindicat com CCOO pot ignorar o excloure de la seva acció sindical a ¾ parts de la plantilla?

Quadres sempre ha estat molt radical… contra CCOO i altres sindicats, mai contra l'empresa. Amb "sindicats" així, la patronal pot estar ben tranquil·la. Això ho saben bona part dels seus afiliats; potser per això, a les eleccions sindicals Quadres sempre té menys vots que afiliats. Potser per això també, no fa massa temps, en un acte de conciliació per la demanda posada per un empleat contra el BBVA, l'empresa va enviar com a representant a .... UN DELEGAT DE QUADRES!! Perquè s'entengui bé: en un conflicte empleat-empresa, el representant dels treballadors es presenta en nom de l'Empresa. Lleig.

Sabem que hi ha companys i companyes que s'apunten a Quadres pensant que això els ajudarà en la seva promoció professional, que és una adscripció ben vista per la superioritat. Per veure fins on defensa Quadres els companys de nova entrada, actuals i futurs, un extracte de la seva circular 06/04, d'octubre passat, sobre el tema dels beneficis socials:

"Queda por analizar qué pasaría con el personal que ingrese en el BBVA en el futuro. ¿Se les dará algo? ¿Cuánto? Razones hay para todos los gustos sobre lo que han de percibir que van desde todo hasta nada. Sin embargo, cuanto más cerca se esté de esto último, mayor debería de ser lo que se perciba."

Cal recordar que, en aquells moments, el banc encara volia eliminar tots els beneficis socials per al personal de nova entrada. La casual coincidència de Quadres amb les pretensions del banc hagués deixat sense res aquest col·lectiu, tant ara com en el futur, a canvi de repartir-nos els seus beneficis entre els que ja hi treballàvem. Digues-li solidaritat.

L'últim paràgraf de la seva circular sobre el Conveni tampoc té desperdici. Ens acusen de "…llegan a grandes logros en materia de conciliación laboral y familiar, que, dado lo moderno del asunto, queda muy bien en las ruedas de prensa conjuntas". Les companyes i companys que han de renunciar a les seves vacances per poder atendre familiars malalts, o les i els que podran tenir quinze dies de llicència per estar amb els seus nous fills potser pensin una altra cosa.

Si alguna vegada teniu algun problema, adreceu-vos a CCOO, o fins i tot a un altre sindicat. Això de defensar la gent treballadora no quadra amb els Quadres.

Maig 2005

Veure comunicat en pdf