Archivado en Comunicats

Oficina Múltiple i obertura per les tardes

Oficina Múltiple - BBVA Catalunya

A partir del 23 d'abril, i en el marc d'una prova pilot que el banc anomena Oficina Múltiple (a partir d'ara, OM), 4 oficines del BBVA a Barcelona tindran un horari d'atenció al públic de 9 a 14h i de 16,30 a 18,30h.

Este artículo se publicó originalmente en BBVA (Sección Sindical BBVA) ,

Aquesta prova pilot es du a terme a tres ciutats: Madrid, Barcelona i Elx. El que és comú a les tres proves d'OM és l'agrupament de diverses oficines en una de sola: únic número d'oficina, únic director i consideració dels locals actuals com a dependències de la mateixa oficina. Altres aspectes són diferents: la diferència més important és que a Madrid no s'obrirà al públic per les tardes.

En el cas de Barcelona, la nova OM agrupa 4 oficines de la zona Centre. El nº d'oficina és el 0827 (el de Rep. Argentina) i el local “central” radica a l'anterior 0222 (P. Lesseps). Només un dels locals tindrà un lloc específic de caixa, amb un gestor operatiu que mantindrà l'horari de conveni. El personal propi de cada local són dues persones, un director comercial i un gestor comercial, que disposen de dispensadors-recicladors, i hi ha 4 persones que, tot i tenir la seva base al local “central”, no estan adscrites a cap local específic: director, JGO, Gestor de Negocis i Assessor Financer Personal. Els dos últims tindran la jornada i el complement salarial propis de les oficines SFP (fruit d'un acord empresa-sindicats). La resta, segons una carta individual que el banc no ha volgut lliurarnos, tindran un horari de matí i tarda (de 9 a 14h i de 16,30 a 19h) i un complement salarial anual de 1.221 €. Els mesos de juliol i agost la jornada serà de 8 a 15h.

Només RRHH de Catalunya va complir amb l'obligació legal d'informar de la posada en marxa d'aquesta prova pilot. Ni a Madrid, ni al País Valencià ni a nivell estatal s'havia donat cap informació prèvia. Quan ens van informar, ja vam comunicar que haches projecte era altament conflictiu per tres raons, entre d'altres: és un nou exemple de modificació unilateral de condicions de treball, que hagués requerit la negociació i l'acord previs; altera un tema particularment sensible, l'atenció al públic per la tarda, que afecta tot el sector financer, no només el BBVA; es posa en marxa enmig de la negociació del Conveni, de forma que adquireix un caràcter directament provocador, de menyspreu absolut de la negociació col·lectiva.

Transmesa la informació a les nostres respectives seccions sindicals estatals, aquestes van enviar una carta al banc reclamant la negociació de tot el projecte. La tardana resposta del banc ha estat, resumidament, que només es tracta d'una prova i que “no afecta al desarrollo del Convenio” (sic).

Aquesta insatisfactòria resposta pretén continuar amb la política de fets consumats que és pràctica habitual del BBVA i obliga a que els sindicats i el conjunt de treballadores i treballadors adoptem mesures adequades a la gravetat de la provocació.

Primer, cal recordar que només l'oposició, sindical i jurídica, al projecte d'oficines SFP va permetre arribar a un acord que millorava les condicions tant de jornada com salarials establertes inicialment pel banc. La negociació individual treballador-BBVA no existeix: o és una imposició, o la simple acceptació del que vol el banc.

Segon, la jornada de les OM no només s'equipara amb un horari de botiga, entre 9 del matí i 7 del vespre, sinò que sembla pensada per a “facilitar”, encara més, les prolongacions de jornada. Quan es faran les habituals reunions convocades per les zones? A partir de les 19,30h? Dues hores i mitja, entre 14 i 16,30h, són massa temps per dinar I massa poc per a combinar-les amb la vida familiar i personal; esdevenen així un temps idoni per a més prolongacions.

Tercer, la decisió del BBVA d'obrir per les tardes pot iniciar una nova guerra bancària, la dels horaris, com ja va haver al seu moment la de les comissions o la de les hipoteques. La resta de bancs no restaran impassibles davant d'aquesta decisió, i la iniciativa del BBVA pot conduir a un caos de jornades i horaris a tot el sector.

Quart, si els bancs tenen propostes per a modificar la jornada, així com l'horari d'atenció al públic, compten amb el marc adequat per a plantejar-ho: la negociació del Conveni. Fer-ho al marge, i sense negociació al si de l'empresa, és un acte d'imposició alié a unes relacions laborals democràtiques.

Cinquè, el suposat caràcter de prova pilot no eximeix del requeriment de negociació prèvia. Perquè no deixa d'haver una modificació substancial de condicions de treball i perquè no és creïble que no tingui pretensions de continuitat (quan hi han un projecte

general, és normal provar-ho primer).

Sisè, els sindicats estem oberts a negociar, sempre que es tinguin en compte també els interessos dels treballadors. Si, per exemple, s'ampliés la plantilla, seria posible contemplar un increment de l'horari d'atenció al públic, fins i tot més enllà de les 18,30.  Això hauria de significar millora de les condicions laborals i generació de nous llocs de treball.

Totes aquestes raons fan que els sindicats haguem decidit fer front a la iniciativa unilateral del banc. A més d'altres mesures sindicals i jurídiques que puguem desenvolupar en el futur, una primera resposta serà una concentració davant de les oficines afectades el proper dimecres, 25 d'abril. Començarem a les 17h.davant de l'oficina de Rep. Argentina (avgda. Rep. Argentina, 59) per a continuar per les altres tres (P.Lesseps, Travessera de Dalt i Camèlies) fins les 18,30h.

Aquesta concentració vol expressar la situació de conflicte que ha generat la decisió del banc, reclamar la paralització del projecte fins que no s'hagi produït el necessari procés de negociació i acord, i facilitar la participació dels treballadors en una acció necesaria per a defensar els seus interessos. Perquè, sense resposta, en un termini curt pot estar en perill la simple existència d'una jornada regulada al BBVA i al sector bancari.

Després de la concentració, els sindicats ens comprometem a informar del seu resultat, així com de l'evolució d'aquest tema tan important.

20 d’Abril de 2007

Veure Comunicat en pdf