IMPRESCINDIBLES

CCOO reclama un sector financer socialment i laboralment responsable, que cuidi la seva plantilla i la seva clientela

Del 2008 al 2021 la reestructuració del sector financer ha concentrat 88 entitats en 10 grups bancaris, amb un ajust net de 115.000 llocs de treball i una reducció de 23.673 oficines, disparant-se la “càrrega d'atenció” de 167 habitants per persona empleada el 2008 a prop de 300 habitants el 2021, en un model de negoci social i laboralment insostenible, que no cuida ni els seus professionals ni els seus clients.

CCOO reclama un sector financer socialment i laboralment responsable, que tingui cura de la seva plantilla i clientela, que prioritzi el final social i potencial d'atorgament de crèdit. El sindicat recorda que les plantilles són l'actiu imprescindible d'un sector que, més enllà de la digitalització, els beneficis rècord i les retribucions desmesurades de les seves cúpules, se segueix basant en persones que atenen persones.

CCOO ha presentat, en roda de premsa, la seva anàlisi econòmica, laboral i propositiva sobre l'evolució i la realitat del sector financer, reivindicant un sector sostenible en el pla econòmic, mediambiental, social i laboral, compromès amb la societat, la clientela i les plantilles , que garanteixi la inclusió financera i laboral, augmentant les dotacions de plantilla.

El sindicat reflecteix al seu informe que Espanya és el país de la UE que ha devaluat més la seva capacitat d'atorgament de crèdit, duplicant l'ajust de plantilla mitjana de la UE (38% vs 19%), superant l'ajust d'oficines mitjà (51% vs 38%) i reduint el nivell de competència. Especialment significatiu ha estat l'ajust de plantilla el 2021 (més de 18.000 sortides, que s'ha aconseguit que fossin voluntàries gràcies a “mobilitzacions històriques”), que situen les plantilles en 160.000 persones, 115.000 menys que el 2008. També ha estat significatiu l’ajustament d'oficines entre el 2015 i el 2021, de 31.273 a 19.338, amb alta incidència a Catalunya, C-L, Galícia i Astúries, augmentant el nombre d'habitants per sucursal de 1.491 a 2.450.

En aquest context, CCOO ha reivindicat que "les plantilles segueixen demostrant ser imprescindibles per a famílies i empreses, per sostenir el sector durant 15 anys d?ajustaments i canvis, crisi, deteriorament reputacional i pandèmia". Un fet que les converteix en l'actiu més gran del sector, també a nivell quantitatiu, en indicadors de productivitat, rendibilitat, eficiència i volum de negoci unitaris. El sindicat denuncia que “s'ha incrementat de forma exponencial la sobrecàrrega de treball de les plantilles –i les conseqüències en la seva salut–“: gestió comercial i bancària, risc jurídic, formació obligatòria, càrrega administrativa, tot això concentrat en moltes menys persones, que pateixen a més prolongacions de jornada, objectius comercials inassumibles, pressions desmesurades, en allò que CCOO qualifica com “un model laboralment insostenible que ha de cessar immediatament”.

Per a CCOO “resulta sagnant que mentre les cúpules del sector descuiden les plantilles, entre el 2018 i el 2021 els sous de Presidents i CEOs dels principals Bancs hagin crescut un 37,77%”. I considera que el protocol d'atenció que s'han vist obligades a posar en marxa per l'ambient social només quedarà com un “rentat de cara” si no es dota de recursos en forma de plantilla.

El sindicat ha presentat un compendi de propostes reivindicant que el sector financer compleixi el seu paper i fi social, garantint la inclusió financera sobre la base de dotacions suficients de plantilla, incrementant-ne el potencial d'atorgament de crèdit, abandonant polítiques agressives amb la seva plantilla i clientela, articulant-se estratègies i instruments financers públics amb capacitat real i recuperant la capacitat del sector com a motor de l'economia real i de la generació d'ocupació.

Igualment, CCOO ha presentat propostes per exigir que es reconegui i cuidi les plantilles, com el principal actiu del sector, creant novament ocupació a través d'una taxa de reposició de les sortides, donant participació a les plantilles en els protocols d'atenció a la clientela, amb un model de negoci i de relacions laborals basat en recursos suficients i una adequada organització, prioritzant les polítiques en matèria de Salut, Prevenció de Riscos i Igualtat, internalitzant els serveis financers, fent que la formació no sigui un factor de sobrecàrrega, sinó d'ocupabilitat, regulant el temps de treball i les noves realitats laborals, reivindicant el paper de les plantilles i dels seus representants legals, pactant polítiques retributives pactades, equitatives i responsables, així com obrint els Observatoris sectorials per abordar en el context actual la reversió a les plantilles d'un “dividend social” en forma de sistemes retributius, carrera professional, dotació de personal, mecanismes compensatoris i altres aspectes.

CCOO Servicios