Cal una transformació decidida i urgent del sector turístic

CCOO valora la campanya turística d´estiu al Baix Llobregat


El Consell Comarcal del Baix Llobregat acaba de fer públiques les dades sobre l’ocupació hotelera a aquesta comarca durant els mesos d’estiu.


Si  al segon trimestre de 2021 l’ocupació de places d’hotel del Baix Llobregat va arribar al 33%, la campanya turística (juny, juliol i agost) ha arribat al 53,4%, un 48% més que l’any anterior, marcat pel fort impacte de la COVID-19 (quan l’ocupació era del 36,1%).

Una altre característica de les dades presentades per l’Observatori Comarcal del Baix Llobregat és que aquest territori presenta millors resultats turístics que la mitja de la demarcació de Barcelona. És destacable també que els establiments de la zona del Delta del Llobregat han experimentat creixements més importants.

El turisme amb origen a l’Estat espanyol ha estat el majoritari (57%), especialment al mes de juny. En canvi, a l’agost s’ha detectat un predomini de clients estrangers. Tanmateix,  es configura un perfil de turisme vacacional intern i de proximitat.

Els resultats de la campanya turística al Baix Llobregat permeten fer una primera valoració positiva des de CCOO. Es recuperen nivells d’activitat econòmica i ocupació en els diferents subsectors (comerç, restauració, hostaleria i transports), tot i que encara estem lluny d’exercicis anteriors.

El sector turístic continua basat en un model basat en la precarització de les condicions laborals (amb forta intermediació d’ETTs i abús de la subcontractació a través d’empreses de serveis), altíssima temporalitat, rotació, parcialitat no volguda, economia submergida, discrecionalitat empresarial i salaris baixos.

CCOO exigeix que s’abordi a fons un canvi de paradigma a les relacions laborals, on guanyi espai la formació i la qualificació professional, la dignificació de condicions de treball, un increment sostingut dels salaris i l’adequació de les categories professionals.

El Baix Llobregat no és encara una marca turística consolidada, a diferencia del Garraf, Costa Brava, o Lleida-Pirineus. Però es constata la consolidació de la seva posició com un dels destins complementaris més importants de Barcelona. Les alternatives a aquet territori passen per diversificar el turisme, encara massa depenent del model de “sol i platja”, vinculant-lo als valors culturals, naturals, gastronòmics o industrials. La promoció d’un turisme de proximitat permetria la seva desestacionalització, el que incrementaria els nivells d’ocupació durant tot l’any.

Aquest sector d’activitat ha de ser conseqüent amb la necessitat de fer front a reptes ambientals com l’emergència climàtica. La modernització i la rehabilitació d’equipaments turístics amb suport públic (avançant en economia circular, eficiència energètica, reducció de consums d’aigua, recuperació de residus, etc), la promoció de serveis i proveïdors de proximitat o l’aposta decidida per la mobilitat sostenible i segura, són eixos per avançar en els objectius de desenvolupament sostenible que ha d’assolir Catalunya. Però també són elements cada cop més valorats per turistes de tota mena, és a dir, un factor de competitivitat important.

CCOO continuarà proposant als espais està present diferents mesures en matèria d’ocupació, salut, fiscalitat o infraestructures. El sindicat defensa l’extensió de sistemes de certificació com Fairhotels (https://fairhotels.es/home), basat en la valoració d’indicadors de sostenibilitat, qualitat de l’ocupació i responsabilitat social de les empreses.

El turisme ha de rebre una gran transformació, el que requereix mesures específiques i pressupostos concrets que possibilitin una transició justa a nivell social, mediambiental i, especialment, per a les persones treballadores. Haurà de combinar mesures de digitalització, sostenibilitat ecològica i planificació urbanística avançada. CCOO reivindica un Pla Nacional del Turisme a Catalunya, amb consens  sobre mesures que puguin concretar-se a nivell territorial, superant el predomini dels interessos econòmics.  Esdevé clau reforçar la coordinació i la col•laboració entre consells i consorcis turístics en matèria d’anàlisi, estratègies compartides i implementació de mesures i polítiques concretes.

CCOO considera que és important continuar apostant per la certificació de les professions en restauració i hostaleria, i augmentar els cicles formatius associats a aquests sectors, el que s’ha de desenvolupar també als centres de formació del Baix Llobregat.

CCOO Serveis